Profesjonalna obsługa klienta i radzenie sobie z trudnym klientem w urzędzie

Jest propozycją dla wszystkich, którzy sami bezpośrednio obsługują klientów, ale także dla tych którzy taką obsługę nadzorują jako bezpośredni przełożeni lub szefowie instytucji, bo przecież za obsługę odpowiadamy wszyscy! Ma ona pomóc zrozumieć, czego się dziś oczekuje od pracowników zajmujących się bezpośrednią obsługą w urzędzie oraz jak taka obsługa powinna być zorganizowana, żeby jak najbardziej ułatwiała pracę i podnosiła u obywateli przekonanie, że instytucja działa profesjonalnie. Znajdziesz w niej szereg narzędzi i proponowanych rozwiązań, które pozwolą zwiększyć osobistą skuteczność obsługi klienta, w tym także tzw. klienta trudnego, co powinno się przełożyć na większe poczucie satysfakcji z wykonywania tej pracy, która jest jedną z najtrudniejszych w każdym urzędzie.

Recenzja pt. „Urzędniku, przeczytaj” w Dzienniku Gazecie Prawnej

W Dzienniku Gazecie Prawnej ukazała się recenzja książki „Profesjonalna obsługa klienta i radzenie sobie z trudnym klientem w urzędzie” autorstwa Pawła Wosia. Oto ona: „Uwielbiam książki Radosława Hancewicza. Bo nie boi się brać na warsztat tematów z pozoru mało spektakularnych. Ale kto wie, czy nie są to właśnie tematy dla wielu z nas najważniejsze. Tytuł […]

Recenzja w Przeglądzie Służby Cywilnej

W Przeglądzie Służby Cywilnej znalazła się recenzja książki pt. „Profesjonalna obsługa klienta i radzenie sobie z trudnym klientem w urzędzie” autorstwa Aleksandry Ciopińskiej, Głównego specjalisty w Wydziale Projektów Systemowych i Koordynacji Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Oto ona: „Przychodzi trudny klient do urzędu… Pracując w administracji publicznej czasami zapominamy, że my także bywamy […]

Książka pt. „Profesjonalna obsługa klienta i radzenie sobie z trudnym klientem w urzędzie” jest publikacją dla wszystkich, którzy sami bezpośrednio obsługują klientów lub taką obsługę nadzorują jako bezpośredni przełożeni lub szefowie instytucji.

Twoja praca, polegająca na bezpośredniej obsłudze klienta, to ciężki kawałek chleba. I to wcale nie dlatego, że masz do czynienia z tzw. trudnymi klientami, choć i to stanowi o złożoności tego zajęcia. To ciężki kawałek chleba, bo jako pracownik „pierwszej linii frontu” podlegasz bezustannej ocenie swoich zachowań i postaw, które wpływają zarówno na stosunek klientów do Ciebie, jak i na wizerunek urzędu, którego jesteś pracownikiem.

Twoje obowiązki wymagają od Ciebie wyjątkowych umiejętności, ale także wiele wyczucia, koncentracji i odpowiednich postaw. W swojej pracy jesteś bowiem tłumaczem, bo tłumaczysz zawiłości urzędniczego języka, jesteś przewodnikiem, bo prowadzisz przez pola minowe przepisów i gąszcz procedur, które także Tobie mogą „urwać nogę”, jesteś opiekunem, bo ludzie, którzy przychodzą do urzędów, bardzo często potrzebują pomocy. Przy okazji jesteś także saperem, który musi co jakiś czas rozbrajać bomby ludzkich emocji, jakie narastają podczas kontaktu niektórych klientów z urzędem.

A jakby jeszcze tego było mało, jesteś także, a może przede wszystkim, pracownikiem swojej instytucji, która wymaga od Ciebie realizacji swoich zadań i osiągania swoich celów. Dodatkowo, coraz częściej słyszysz słowa „bądź profesjonalny i przyjazny dla klientów” lub „musisz obsługiwać zgodnie ze standardami obsługi klienta”. I tu często pojawia się dylemat. Co tak naprawdę oznacza bycie profesjonalnym i przyjaznym? Czym są te wspomniane standardy i na czym polegają?

Problem polega na tym, że dotychczas na te pytania każdy mógł odpowiedzieć tak, jak mu się podoba. Zresztą nie znam nikogo, kto odpowiedziałby przecząco na pytanie, czy jego postępowanie cechuje profesjonalizm. A przecież żeby stwierdzić, że rzeczywiście tak jest, potrzebujemy jakiegoś obiektywnego i akceptowanego przez większość punktu odniesienia.

Nie oszukujmy się — nie każdy urzędnik jest przecież profesjonalistą i dobrze wykonuje swoje zadania w zakresie obsługi klientów. Pytanie brzmi, czy nie robi tego, bo nie widzi takiej potrzeby, czy dlatego, że nie wie, jak powinien się zachowywać i jakie postawy wyrażać swoim zachowaniem. Ta książka powstała, żeby pomóc tym, którzy chcą. Być może nie wiedzą, jak to robić, ale chcą. I także dla tych, którzy chcą sprawdzić, czy to, co robią, jest obecnie akceptowalnym standardem. Książka ma pomóc w zrozumieniu, czego się dziś oczekuje od pracowników zajmujących się bezpośrednią obsługą w urzędzie. Znajdziesz w niej szereg narzędzi i proponowanych rozwiązań, które pozwolą Ci zwiększyć osobistą skuteczność obsługi klienta, w tym także tzw. klienta trudnego, a dzięki temu zyskasz także poczucie satysfakcji z wykonywania tej pracy, którą osobiście uważam za jedną z najtrudniejszych w każdym urzędzie.

Książka jest próbą nakreślenia standardów obsługi klienta zarówno w sferze działań każdego z pracowników indywidualnie, jak i w sferze działania instytucji jako całości. Staram się w niej zrobić to poprzez wskazanie przykładowych, pożądanych rozwiązań organizacyjnych służących obsłudze klienta. Stąd w drugiej grupie jej adresatów znajdują się wszyscy bezpośredni przełożeni, którzy organizują lub też nadzorują sferę obsługi klienta przez podległych im pracowników, a także szefowie instytucji odpowiadający za jakość obsługi w swoim urzędzie.